Bendera Nabi Saw

ISBN:979-9478-14-6
Penulis:Dr.Abdullah Bin Muhammad bin Sa'ad al-Hujailiy
Cover:soft cover
Isi:136
Ukuran: 20,5x13,5 cm
Tahun Terbit: 2003
Penerbit: Pustaka Thariqul Izzah
Kategori: Tsaqofah

Stock Buku: In Stock
Rp. 15,000

BENDERA NABI SAW

            Bendera dan panji-panji merupakan symbol eksisitensi sebuah negara dan masyarakat. Setiap negara yang ada didunia sejak masa lampau hingga masa kini memiliki bendera atau panji-panji yang menjadi lambang bagi negaranya. Tidak terkecuali juga peradaban dan negara Islam (Daulah Khilafah Islamiyah).

            Lenyapnya institusi Daulah Islamiyah, turut menguburkan pula lambang-lambang bendera dan panji-panji Islam sehingga generasi kaum Muslim saat ini tidak mengenal symbol yang menjadi lambang keagungan dan kemuliaan Daulah Islamiyah pada masa lalu. Padahal bendera dan panji-panji Islam dimasa Rasulullah dan masa-masa setelahnya menjadi ujung tombak tersebar luasnya dakwah Islam dan senantiasa melekat dengan aktivitas jihad fi sabilillah.

            Buku ini mengungkap keberadaan bendera (liwa) dan panji-panji (rayaat) Islam di masa Rasulullah saw. Dengan membacanya kita akan memahami bahwa bendera dan panji-panji Islam bukan sekedar symbol eksistensi dan keagungan peradaban Islam dan Daulah Islamiyah, melainkan juga keharusan kita untuk terikat dengan keputusan-keputusan Rasulullah saw, termasuk tentang bendera dan panji-panji. Kecintaan kita kepada Rasulullah saw dan keterikatan kita kepada Sunnahnya, juga mengharuskan kita-kaum Muslim-untuk mengikuti bendera dan panji-panji Islam yang pernah dikibarkan oleh Rasulullah saw dan para sahabatnya.

 

 

 

Write a review

Note: HTML is not translated!
Bad           Good